Yoga in de sportschool of in een yogastudio?

Written by Ruud Boone on zondag, 25 januari 2015. Posted in Iyengar yoga

Meer verdieping of meer van hetzelfde?

Sportscholen en fitnesscentra bieden sinds enige tijd ook yogalessen aan. Zij zorgen voor een laagdrempelige kennismaking met yoga. Zoek je meer rust of diepgang dan kom je al snel bij een yogastudio terecht.

Iyengar yogalessen (zoals die bij yogastudio Elke dag yoga worden gegeven) onderscheiden zich sterk van yogalessen die in sportscholen/fitnesscentra etc. gegeven worden.

Een professionele yogastudio heeft een goed uitgeruste, voor yoga ingerichte, rustige lesruimte met alle hulpmiddelen zoals dekens, kussens, riemen, blokken en verschillende soorten stoelen/banken.

De lessen worden in een kleinere setting gegeven, met minder afleiding en meer diepgang. Elke les is anders en heeft een speciale sequence (opbouw) van houdingen.

Een Iyengar yogadocent heeft een gedegen opleiding van minimaal 3 jaar gevolgd, met daarin anatomie, fysiologie, filosofie en natuurlijk de asana's (houdingen) en pranayama (ademhalingsoefeningen). De docent geeft gedetailleerde aanwijzingen over het uitvoeren van de yogahoudingen. Verder heeft de docent inzicht in de anatomie van het lichaam en de relatie tussen lichaam en geest. 

Verder zijn de lessen in relatief kleine groepen, met een persoonlijke benadering. Bijvoorbeeld bij rug- of nekklachten is dat van belang.

Belangrijke houdingen waaruit de lessen bestaan:

Staande houdingen
Deze geven mobiliteit in spieren en gewrichten, werken aan je uithoudingsvermogen en lichamelijke stabiliteit;

Vooroverbuigingen
Hier wordt de achterzijde van je lichaam gestrekt, deze houdingen helpen je lichamelijk gelijkmatig te ontwikkelen en werken kalmerend;

Gedraaide houdingen
Zijn een interne massage voor je organen en versterking voor onderrug en bekkengebied. Ze geven veerkracht en energie aan de wervelkolom en werken kalmerend op de geest;

Achteroverbuigingen
Geven lichamelijke alertheid, doordat de voorkant van je wervelkolom wordt gestrekt geven achteroverbuigingen een licht en energiek gevoel;

Omgedraaide houdingen
Helpen je de alledaagse vermoeidheid, pijn en stress te lijf te gaan en brengen vitaliteit, mentaal evenwicht en emotionele stabiliteit;

Achteroverliggende houdingen
Deze houdingen helpen bij vermoeidheid en spanning je energie weer terug te vinden (energiegevende houdingen).

 

Iyengar yoga is vooral ervaren, dus kom een keer een les volgen en maak gebruik van de introductieaanbieding!

Zoals Charles (mijn yogadocent van de Iyengar yoga opleiding) het verwoordde: Iyengar yoga is qua ervaring net zoiets als een appel, je kunt er heel veel over vertellen, hoe het smaakt, hoe de textuur is etc, maar uiteindelijk moet het toch zelf proeven!

About the Author