Ademhaling - Nadi shodhana pranayama

Written by Ruud Boone on zondag, 15 maart 2015. Posted in Iyengar yoga

Hoe gebruik je je vingers tijdens deze ademhalingsoefening?

Tijdens de ademhalingsoefening (pranayama) Nadi shodhana regelen de vingers op de neusvleugels het volume en de stroom van in- en uitademhaling. Door de gecontroleerde ademhaling via het linker- of rechter neusgat hebben de longen meer tijd om zuurstof op te nemen.

nadi shodhana Iyengar elke dag yoga alphen aan den rijnBepaalde yogavormen raden het gebruik van de duim, ringvinger en pink op de neusvleugels aan met de wijsvinger en middelvinger op het voorhoofd. Deze houding van de hand heeft tot gevolg dat met minder nauwkeurigheid de neusgaten gesloten kunnen worden. De vingers/duim trekken bijvoorbeeld de neusvleugels omlaag. 

Bij de Nadi shodhana pranayama gebruikt Iyengar de duim, ringvinger en pink en vouw je de wijs en middelvinger in de holte van de handpalm. De duim rust op de rechterkant van de neusvleyugel en de ringvinger en pink op de linker neuwsvleugel. De pols is in het midden van het gezicht. Hierdoor kunnen duim, ringvinger en pink soepeler en vrij bewegen aan beide zijden.

BKS Iyengar vergelijkt de Nadi shodhana pranayama met het bespelen van een instrument. Een muzikant bestudeert de bouw, vorm en andere kenmerken van zijn instrument en de luchtomstandigheden die het instrument beïnvloedt. In het beoefenen van deze pranayama 'bespelen' wij de neusgaten fijntjes met de vingers en manipuleren we de luchtstroom alsof je bijvoorbeeld een fluit bespeeld.

Voordelen van Nadi shodhana pranayama:

  • Het bloed krijgt een grotere toevoer van zuurstof dan bij een normale ademhaling;
  • Verkwikkend en brengt het zenuwstelsel tot rust (bijzonder heilzaam voor mensen met neurologische aandoeningen);
  • De geest wordt stil en helder - toenemende focus en concentratie;
  • Het verhoogt de spijsverteringskracht;
  • Reinigt de sinussen;
  • Geeft energie;
  • Verlaagt de hartslag en vermindert stress en angst;
  • Synchroniseert de twee hersenhelften;
  • Verhoogt de longcapaciteit en de werking van het diafragma;
  • Zuivert de subtiele energiebanen (nadi's) van het lichaam, zodat de prana gemakkelijker stroomt tijdens de ademhaling;
  • Het ontwikkelt wilskracht, vastberadenheid, stabiliteit, verbeterd de controle van de zintuigen en leidt naar zelfkennis;

About the Author

Ruud Boone

Ruud Boone

Ruud Boone

Ruud is oprichter en eigenaar van Elke dag yoga. In 1995 is hij afgestudeerd als Ingenieur in de Informatietechnologie. Na een carrière als ondernemer in de ICT verkocht Ruud in 2005 zijn deel van zijn IT consultancy bedrijf. Daarna is hij zich gaan richten op yoga, specifiek op Iyengar yoga.
 
Ruud wil een positieve bijdrage leveren aan het leven van mensen in zijn omgeving. Meer energie in je lijf en rust in je hoofd door het geven van yogalessen. Met de yogalessen helpt hij mensen zichzelf beter te leren kennen, zodat ze kunnen groeien. Lichamelijk en emotioneel sterker worden. Met als gevolg een gezond en stabiel leven met veel energie en minder stress. Hierdoor verbetert de kwaliteit van het leven op korte en lange termijn.