3 manieren om je goede voornemens te realiseren

Written by Ruud Boone on zaterdag, 27 december 2014. Posted in Iyengar yoga

Deze tijd, terugkijken op 2014 en vooruit naar 2015, is ook de tijd voor nieuwe plannen, inspiratie en ideeen. Traditioneel hebben we het dan over "goede voornemens", maar dat kan een negatief bijgevoel oproepen: "je moet iets volhouden" en zoals dat gaat in de praktijk "moeten maakt moe" en bevordert niet het hoopvolle gevoel dat je wenst aan het begin van een nieuw jaar.

Hoe krijg je dan wel ruimte voor ideeen en inspiratie in 2015?

Maak weinig of geen plannen voor de laatste dagen van december en het begin van 2015; zorg dat je tijd hebt om na te denken, te lezen in die boeken die al tijden op je wachten in de boekenkast of dat tijdschrift dat je onlangs kocht maar waar je tot nu toe slechts vluchtig doorheen kon bladeren.

Een winterse wandeling is ook een manier om je hoofd leeg te maken, met daarna een dampende kop thee. Kortom; rust uit en laat de actielijstjes even achterwege.

Yoga kan je helpen om meer rust te vinden. Savasana, de houding die we aan het einde van elke yogales doen, kan het lichaam de rust bieden die het nodig heeft. Maar misschien nog belangrijker is dat savasana en de andere yoga houdingen je hersenen rust bieden van de spanningen en het vaak hoge tempo in het dagelijks leven.

Met 1 tot 1,5 uur per dag yoga ontstaat meer gevoel van vrede, inspiratie en begrip. Deze gevoelens helpen je plannen en ideeen voor 2015 makkelijker werkelijkheid te maken met het juiste gedrag, vastberadenheid, doorzettingsvermogen en discipline.

Het maakt niet uit wat je plannen of voornemens zijn, probeer dit eens :

  1. Gebruik de laatste dagen van december en het begin van januari om meer rust te nemen. Ga in sociale (media) winterslaap als je dat nog niet hebt gedaan tijdens de feestdagen.
  2. Wanneer je naar de yogales komt, meer aandacht besteden aan de houdingen en hoe je ze doet. Neem ook een moment in de houding om te voelen wat de houding met je doet. Gebruik deze waarneming om dieper naar binnen te keren.
  3. Elke dag dat je geen yogales volgt, probeer dan thuis op zijn minst 5 minuten savasana of viparita karani (benen omhoog tegen de muur vormen).

Als je hierdoor elke dag wat meer tijd hebt voor rust en reflectie, welke andere verschuivingen ervaar je dan? Komen je plannen misschien tot bloei?

About the Author